An Analysis of Arabic Language Teaching Materials for Grade VIII at Darussalam Islamic Junior High School Pasaman Barat تحليل المواد الدراسية في اللغة العربية للصف الثامن في المدرسة المتوسطة الإسلامية دار السلام بسامان الغربية

Main Article Content

Winda Resta
Wira Wahyuni

Abstract

This study aims to analyze the alignment of the Arabic language instructional materials for eighth-grade students at Darussalam Islamic Junior High School Pasaman Barat with the curriculum standards outlined in the Decrees of the Minister of Religious Affairs No. 183 and 184 of 2019. These decrees serve as the primary guidelines for implementing the Islamic Religious Education and Arabic Language curriculum, emphasizing holistic competencies and higher-order thinking skills (HOTS). The researcher employed a qualitative approach using content analysis methods. The primary data consisted of the Arabic textbook used at the school, while secondary data were drawn from the official KMA documents. The findings reveal that the teaching materials are generally aligned with the thematic content mandated by the decrees. However, several shortcomings were identified, including the lack of explicit integration of spiritual (Core Competency 1) and social (Core Competency 2) aspects, an imbalanced presentation of the four language skills (listening, speaking, and writing in particular), and an overreliance on LOTS (Lower Order Thinking Skills) in assessment tasks. The study recommends revising and enhancing the teaching materials to better meet the curriculum requirements and students’ learning needs in a comprehensive and modern educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

An Analysis of Arabic Language Teaching Materials for Grade VIII at Darussalam Islamic Junior High School Pasaman Barat: تحليل المواد الدراسية في اللغة العربية للصف الثامن في المدرسة المتوسطة الإسلامية دار السلام بسامان الغربية. (2025). Ukazh : Journal of Arabic Studies, 6(3), 333-341. http://ejournal.mc.ac.id/index.php/ukazh/article/view/6

References

Abdul Hamid, dkk. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Pendekatan, Metode, Strategi, materi, dan Media. Malang: UIN Malang Press.

Abdul Majid. (2008). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Abusyairi, K. (2013). Dinamika Ilmu Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Jurnal STAIN Samarinda, 13(2), 51-66.

Acep Hermawan. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ahmad, T. (2023). Peran Bahan Ajar dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, UIN Satu, 7(1), 22-24.

Aisyah, S., dkk. (2020). Bahan ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal STKIP Muhammadiyah Bogor, 2(1), 62-65.

Ali Mudhofir. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar Dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Asrori, M., & Kuswanto, E. (2023). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab: Metode dan Media Pembelajaran Modern. Bandung: Alfabeta.

Azhar, M., Rahmawati, M., Hikmah, Saputra, M. R., Mulyani, R., Nurdinah, S., Frananda, A., & Fitri, L. (2025). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Digital. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 6(1), 78–99.

Brookhart, S. M. (2010). How to Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom. Alexandria, VA: ASCD.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Jalie. (2019). Analisis Bahan Ajar Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs/SMP Islam dalam Perspektif Gender. Jalie: Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 5(2).

Kementerian Agama RI. (2019). Keputusan Menteri Agama Nomor 183 Tahun 2019 tentang Kurikulum Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab pada Madrasah. Jakarta: Kementerian Agama RI.

Kementerian Agama RI. (2019). Pedoman Pelaksanaan Kurikulum pada Madrasah (KMA Nomor 184 Tahun 2019). Jakarta: Kementerian Agama RI.

Mansyur, M., & Wibowo, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Lembaga Penerbit Universitas Islam Indonesia.

Mulyasa, E. (2014). Pengembangan Dan Imlementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2010). Text Book Writing: Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, Dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Nur, N. (2020). Analisis Buku Paket Bahasa Arab Model Roger Fowler Kelas VIII MTs Pondok Pesantren Nurul Azhar Talawe Kab. Sidenereng Ra. Repository IAIN Pare.

Nurhasanah, U. (2021). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Terbitan Karya Putra Kertonatan. Jurnal Mumtaza, 6(1), 44-52.

Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Yang Inovatif. Yogyakarta: Dira press.

Rahmawati, S. U., Aisyah, S. N., Mufidza, S., & Umbar, K. (2024). Analisis Konten Instagram @alazharcenterpare dalam Pembelajaran Bahasa Arab Online. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 5(1), 20–30.

Rasyid, A. (2023). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di MTs. Ukazh: Journal of Arabic Studies, 4(1), 32-38.

Richards, J. C. (2017). Curriculum Development in Language Teaching (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syaiful Mustofa. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Malik Press.

Tomlinson, B. (Ed.). (2011). Materials Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Wahyuni, W. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Media Vlog untuk Meningkatkan Maharah Kalam Siswa. Jurnal Pendidikan Konseling, 4(5), 8153.

Yaumi Muhammad. (2013). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran. Jakarta: Kenvana.